Hvem ka’ – Alice ka’

Content marketing er fremtiden, og om fem år vil kunderne ligefrem betale for at få fingrene i en tilbudsavis. Det skriver Alice Monberg, cand.mag og tidligere marketingchef i Bilka, i en ny debatbog om marketing: ‘Fællesnævneren der forsvandt’.
 
»Jeg tror helt seriøst, at hvis vi ser fem år frem, så har vi set de første kunder betale for en tilbudsavis i nyt indholdsberiget setup,« skriver Alice Monberg i bogen.
 
En interessant provokation, synes vi – selvfølgelig – fordi vi også mener, at en tilbudsavis, der kun indeholder produktbilleder, ikke beriger kunderne. Overhovedet. Folk vil gerne have indhold, fordi de elsker en god historie. Og i fremtiden bliver det i højere grad op til virksomhederne at fortælle de historier. Men det skal ske gennem nyt blod, for marketingafdelingerne har kedet forbrugerne længe nok.
 
»Måske er grunden til, at forbrugerne vælger reklamer fra, slet og ret, at vi keder dem. Vi er blevet så selvfede, at vi tror, vi kan spise vores kunder af med hvad som helst,« skriver Alice Monberg.
 
Det taler sit eget tydelige sprog, når irritationen over reklamer stiger, mens opmærksomheder falder jf. Mindshares nyeste Reklameanalyse, og danskernes brug af adblocker er på hele 60 pct. jf. AW Media.
 
»Reklame er gået fra at forføre til at forklare, fra at forføre til at forfølge. Teori har trumfet praksis, og resultatet er, at markedsføring er blevet til markedsafføring. I det triste lys er Alice Monbergs bog forfriskende og fornyende læsning, og så bygger den på noget så uakademisk som praktisk erfaring og indsigt,« skriver Henrik Juuls, Creative Director Wibroe, Duckert & Partners, i bogens forord.
 
Alice Monberg vil bemande landets marketingafdelingerne med skuespillere, journalister og fotografer, der skal gøre netop det, de gør bedst. At lave content af samme kvalitet som nyhedsudsendelser, dokumentarprogrammer og ugeblade.
 
Det er dyrt, for godt indhold har altid været dyrt. Men hvis virksomhederne vil gøre sig håb om at kunne tiltrække kundernes opmærksomhed, så skal indholdet være af en sådan kvalitet, at de vil betale for det, mener hun.
 
Content marketing kommer uden tvivl til at overtage den klassiske reklame, som også anført af Procter & Gambles Chief Brand Officer, Marc Pritchard:
 
»I would say that the days of advertising as we know it today are numbered.«
 
Udmeldingen kom ved årets Consumers Electronics Show for nogle måneder siden. Og mens udsagnet i sig selv ikke er så overraskende, skaber det alligevel et rungende ekko i hele branchen, når manden bag et af verdens allerstørste markedsføringsbudgetter annoncerer den traditionelle reklames snarlige død.